GRØD fejrer 8-års fødselsdag – 650 gæster på to timer er rekord

I Latinerkvarteret har der i dagens anledning været pyntet op med fødselsdagsflag fra morgen til aften. GRØD fylder 8 år, og det fejrede de i morges med grød til 8 kr. mellem kl. 7-9. En ny rekord blev sat. 650 gæster på blot to timer slår deres tidligere rekord der dengang blev sat da det lille madsted åbnede i januar.

Af Kristine Lykke Madsen

Et glas går i tusinde stykker. Jeppe småløber gennem det hvide flisebelagte køkken. Hans hvide t-shirt er et skridt tættere på at være gennemsigtig. En skinger lyd afbryder ham i at feje resterne af det kirsebærfarvede glas op fra gulvet. Industriopvaskeren er færdig.
Klokken er nu blevet 19.13 og den blonde drengerøv, Jeppe Sand, formår stadig at røre systematisk højre mod venstre i grød-gryderne til trods for kun at have to hænder. ”Trine”, råber han nu ud i rummet med sultne gæster, som står pakket som sild i en tønde. En omgang Chicken Congee er endnu engang færdig – to go.
Mantraet ”Fed Energi” og guirlander af dannebrosflag er klistret tilfældigt på de lange mintgrønne vægge. Ukendt Kunster spiller lidt for højt i ud af de pastelfarvede højtalere, men energien ér fed. GRØD har fødselsdag.


650 gæster på to timer er rekord
Ifølge GRØD’s hjemmeside, slog det populære madsted dørene op for deres første grødbar i København i 2011. I dag kan ejeren, Lasse Skjønning Andersen, prale af at have 7 butikker i København, Lyngby og Aarhus tilsammen.
Udover at være kongen af den klistrede masse, har han også udgivet flere kogebøger, produkter hos Irma og 7-eleven og til sidst en webshop, hvor alle hans ”to-go” produkter kan købes.
De otte år i branchen blev i dag fejret i Aarhus på Graven med et ægte købmandstilbud. Havregrød til 8kr. Et tilbud mange Aarhusianere har fået færten af gennem GRØD’s Facebook- og Instagramside.
Den 4 meter lange kø, der er blevet filmet på GRØDS Instagram, skabte i et kort øjeblik kaos blandt de morgentrætte cyklister. 650 gæster på to timer. Det er rekord.

Kamp om pladserne
En taburet skratter. Gemt væk bag to grønne planter, der mest af alt ligner to forvoksede rabarberblade, bliver en plads ledig i vindueskarmen.
En ung pige iklædt en sort hvid ternet frakke er netop trådt ind og forsøger straks at gøre sig lille i døråbningen. Pigens lyse proptrækkrøller er lige ved at ramme grødresterne fra dem før, da hun hamstrer pladsen i vinduet. Jeppe er i fuld gang med at spule den blå opvaskebakke ren for rester. Han råber lynhurtigt ”tak du”, da han får øje på de returnerede beskidte skåle i køkkenet. Hans kvindelige kollega griner og konstaterer, at der altså ikke plejer at være så travlt på en tirsdag, imens hun lynhurtigt ruller kanten på hendes kakifarvede buksedragt op. Energien ér fed.

GRØD har ændret danskernes opfattelse
Den nye opfattelse af den tidligere fattigmandsret er ejeren af GRØD, Lasse Skjønning Andersen, skyld i, hvis du spørger tjener Jeppe Sand, der for én gangs skyld står stille.
”Interessen for grød, tror jeg helt klart, er Lasses fortjeneste. Til trods for vores smalle menukort, så er det faktisk ikke vores klassiske grødretter, såsom havregrød, der er efterspørgsel på. Vores svampebygotto sælger vanvittigt godt. Lige nu har vi en jordskokkegrød, fordi vi går vinteren i møde”

Gæsterne trodser kulden  
En cigaret tændes i baggården. Et tæppe bliver viklet omkring livet af en ung pige. Udenfor i baggården står havemøblerne stadig intakt. 21-årige Laura knuger hænderne til sin kaffe. Som tilflytter fra Djævleøen er hun glad for, at GRØD er åbnet i Aarhus, så hun kan få sin risengrød i de kolde måneder.
”Altså jeg elsker jo risengrød, men udover dét, kendte jeg nok kun til den klassiske havregrød. De to retter minder mig generelt meget om noget hyggeligt og gammelt – men deres andre retter smager jo også virkelig godt.”, tilføjer hun og kigger på hendes veninde, der nikker genkendende.
Klokken er 20.43 og de fleste gæster har fyldt deres maver med god og mættende grød, men til trods for at klokken er lidt i lukketid, så holder de forvoksede rabarberblade stadig gæster fanget i den krydderiduftende oase.




Anslag: 4015

Fortællesætning: Jeg vil fortælle, at GRØD har sat rekord i antal besøgende indenfor to timer, i forbindelse med fejringen af deres 8-års fødselsdag i Aarhus.

Medie: Smag Aarhus er i følge deres hjemmeside “et Aarhusiansk madmedie, der giver dig tips og inspiration om restauranter, kaffebarer, caféer, takeawaysteder og gourmetbutikker i Aarhus netop nu”.

Målgruppe: Jeg har valgt Smag Aarhus som medie, fordi de har fokus på madindustrien i Aarhus. De vil gerne fortælle om byens mange madsteder og madarrangementer, som finder sted i byen.
Det er relevant og attraktivt for mediet Smag Aarhus at publicere en reportage fra et nyere madsted som GRØD, da den positive omtale af dagens begivenhed skaber omtale for Aarhus madkultur. I forhold til nyhedskriterierne vil læseren kunne identificere sig med historien samtidig med, at den er væsentlig og aktuel.

Just another Mediajungle.dk site